• 021-77869979
  • سفارش طرح توجیهی : 09127975250
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 24/7

طرح توجیهی فنر تخت (شمشی) خودرو ⭐️ اخذ مجوز و وام بانکی

(1 vote, average 5 out of 5)

طرح توجیهی فنر تخت (برگی) خودرو

طرح توجیهی تولید فنر تخت یک گزارش جامع است که برای تحلیل و ارزیابی اثرات مالی و اقتصادی ، میزان تولید و عرضه محصول به کار می‌رود . این مطالعات شامل تحلیل های مالی ، فنی و اقتصادی و مطالعات بازار است و به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در مورد راه‌اندازی و مدیریت کارخانه تولید تخت ( فنر برگی ) در آینده بگیرند. (با فرمت WORD و PDF + مطالعات بازار)

همینطور میتوانید طرح توجیهی تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) را صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دانلود کنید.

 

 ✳️سر فصل های این مقاله (0 تا 100 تولید فنر تخت یا برگی یا شمشی خودرو)

✔️ فنر تخت (Leaf Spring) چیست و چه کاربردی دارد ؟

✔️ طرح توجیهی فنر تخت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

✔️ انواع محصولات طرح توجیهی کارخانه تولید فنر تخت خودرو

✔️ مزایا و معایب فنرهای تخت خودرو

✔️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل

✔️ ماشین آلات و تجهیزات کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل

✔️ تأسیسات و امور زیر بنایی کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل

✔️ میزان آب و انرژی مورد نیاز کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل

✔️ وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل

✔️ زمین و ابنیه کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل

✔️ وسایل نقلیه و لوازم اداری کارخانه فنر تخت خودرو 

✔️ برای ساخت فنر تخت از چه گرید فولادی استفاده میشود؟

✔️ خواص مکانیکی فولاد به کار رفته در تولید فنر تخت یا شمشی 

✔️ کیفیت سطح و پوشش های محافظ فنر تخت

✔️ مقایسه فنرهای تخت با فنرلول و سایر انواع فنر خودرو !

✔️ ویژگی های فنرهای تخت ( فنر برگی ) سیستم تعلیق خودرو

✔️ دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید فنر تخت یا فنر شمشی ( برگی ) خودرو

 


✔️ معرفی طرح توجیهی و بیزنس پلن تولید فنر تخت خودرو !


0 تا 100 بیزنس پلن احداث کارخانه فنر تخت خودرو ( فنر شمشی )

✳️ 0 تا 100 بیزنس پلن احداث کارخانه فنر تخت خودرو ( فنر شمشی )

فنر تخت (Leaf Spring) چیست و چه کاربردی دارد ؟ 

فنرهای تخت یا فنر برگی ( فنر شمشی ) که کد آیسیک آنها 28991327 و کد تعرفه ی گمرکی آنها 87083021 میباشد ، نوعی از فنر خودرو هستند که برخلاف فنرهای مارپیچ برای جذب ضربه جمع نمی شوند ، بلکه خم می شوند.

فنرهای تخت بیشتر در خودروهای سنگین ، وانت بارها ، برخی SUV ها (در مورد وانت ها و SUV های جدید فقط برای چرخ های عقب استفاده می شود) و حتی برخی خودروهای سواری قدیمی نظیر پیکان دیده می شود.

فنرهای تخت عمدتا به صورت مجزا برای هر چرخ استفاده می شوند که در طول خودرو و در زیر هر چرخ نصب می شوند ، اما برخی کارخانجات نیز ، از نوع متقاطع (ضربدری) آن برای هر دو چرخ استفاده می کنند.

فنرهای تخت به وسیله یک رابط U شکل به اکسل خودرو متصل می شوند و از دو طرف نیز به شاسی وصل می گردند. 

طرح توجیهی فنر تخت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

✳️ طرح توجیهی فنر تخت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ 

در صورتی که قصد راه اندازی کارخانه فنرسازی خودرو را دارید ، قطعا در مسیر اخذ مجوز و یا وام بانکی و یا حتی گرفتن زمین از شرکت شهرکها به طرح توجیهی جامع و کامل فنر تخت خودرو + مطالعات بازار و گزارش کامفار نیاز پیدا خواهید کرد.

طرح توجیهی و بیزنس پلن فنر تخت خودرو به طور خیلی مختصر اگر بخواهیم بگوییم ، شامل برآورد هزینه راه اندازی کارخانه + درآمد کارخانه + شاخصه های مالی و صورت های مالی پروژه و همینطور نقطه سر به سر پروژه میباشد که در نهایت قرار است توجه یا عدم توجیه مالی و اقتصادی پروژه شما را نشان دهد.

طرح توجیهی و بیزنس پلن فنر تخت خودرو سندیست که نه تنها در مسیر اخذ مجوز و وام و زمین برای شما کاربردیست بلکه تنها منبع موثق اطلاعاتی برای مدیران پروژه است که میتواند براوردی از چشم انداز مالی کسب و کارشان را به آنها نشان دهد.

در صورتی که نیاز به طرح توجیهی و یا بیزنس پلن احداث کارخانه تولید فنر تخت خودرو دارید با کارشناسان متخصص و مجرب وبسایت گسترش کارآفرینی ایران تماس بگیرید.

انواع محصولات طرح توجیهی کارخانه تولید فنر تخت خودرو : 

فنرهای تخت در دو نوع تک ورقی و چند ورقی ساخته می شوند. فنرهای تختِ چند ورق، شامل چند صفحه فولادی انعطاف پذیر با طول های مختلف می باشد که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند و در مواجه با ضربات جاده خم شده و بر روی یکدیگر می لغزند.

فنر تختِ تک ورق نیز که عمدتا از نوع باریک شونده می باشد ، تنها یک ورق فنری بوده که در وسط کلفت تر از طرفین می باشد. فنرهای تختِ تک ورق عمدتا از کامپوزیت ها ساخته می شوند اما نوع فولادی آن ها نیز یافت می شود. 

مزایا و معایب فنرهای تخت خودرو

✳️ مزایا و معایب فنرهای تخت خودرو : 

مزایا : فنرهای تخت توانایی ساپورت وزن های زیاد را دارا بوده و سواری نرم تری را برا ی خودروهای سنگین به ارمغان می آورند.

معایب فنرهای تخت :

  • نیاز به جای زیاد
  • وجود اصطحکاک بین ورقه های فنر و ایجاد صدای ناشی از لغزش فنرها بر روی یکدیگر (با نصب ورف های پلاستیکی بین ورقه های فنر قابل حل است)
  • نیاز به سرویس و نگهداری

✔️ خلاصه دانش فنی طرح توجیهی کارخانه تولید فنر تخت ! 


مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل

✳️ مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل :  

  • برای ظرفیت تولید سالیانه 1100 تن فنر تخت خودرو
  • مواد فلزی 65si7 ، 50crv4 ، cr553 : 1200 تن در سال
  • روغن خنک کننده تانک کوئینج : 38500 لیتر در سال
  • ساچمه دستگاه ساچمه زن : 11000 کیلو در سال
  • رنگ کوره ای : 8500 کیلو در سال 

ماشین آلات و تجهیزات کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل

✳️ ماشین آلات و تجهیزات کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل :  

ماشین آلات و تجهیزات اصلی خط تولید فنر تخت : 

  • پرس برش اولیه 180 تن : 1 دستگاه
  • برش سوخکاری میانی 100 تن : 1 دستگاه
  • کوره گرم کن میان تسمه : 1 دستگاه
  • ماشین خم چشمی هیدرولیک : 1 دستگاه
  • ماشین خم چشمی دستی : 1 دستگاه
  • کوره گرم کن سرلایه 3 متر : 1 دستگاه
  • پرس لبه زن 150 تن : 1 دستگاه
  • کوره گرمکن لایه ها 4.5 متر : 2 دستگاه
  • ماشین نورد 200 تن : 1 دستگاه
  • ماشین سنگ چشمی : 1 دستگاه
  • پرس شیار زنی 100 تن : 1 دستگاه
  • پرس خزانه گذاری 80 تن : 1 دستگاه
  • پرس کرپی زنی : 1 دستگاه
  • کوره پیش گرم کن از نوع گامی : 1 دستگاه
  • ماشین فرم دهی و آبدهی گردان : 1 دستگاه
  • ماشین فرم دهی غلطکی تغذیه دستی : 1 دستگاه
  • کوره تنش گیری و برگشت : 1 دستگاه
  • ماشین ساچمه پاشی : 1 دستگاه
  • دستگاه اصلاح شکل لایه : 1 دستگاه
  • پرس اصلاح پهلو 100 تن : 1 دستگاه
  • دستگاه دریل برقو زنی : 1 دستگاه
  • پرس برش گذاری 5 تن : 1 دستگاه
  • میز مونتاژ و تجهیزات جانبی : 1 دستگاه
  • دستگاه تست بارگذاری و تنظیم فنر : 1 دستگاه
  • دستگاه مارک زنی : 1 دستگاه
  • دستگاه پرچ زنی : 1 دستگاه
  • دستگاه سختی سنج : 1 دستگاه
  • تجهیزات آزمایشگاهی : 1 دستگاه
  • ماشین جوش الکتریکی : 1 دستگاه
  • دستگاه پرس استیلن : 1 دستگاه
  • برای ظرفیت تولید سالیانه 1100 تن

تجهیزات کارگاهی و تعمیرات کارخانه تولید فنر تخت یا فنر شمشی :

  • دستگاه جوش : 1 دستگاه
  • موتور جوش : 1 دستگاه
  • مبدل حرارتی : 2 دستگاه
  • ابزار کارگاهی : 1 سری 

تأسیسات و امور زیر بنایی کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل

✳️ تأسیسات و امور زیر بنایی کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل : 

تاسیسات برق رسانی :

خرید انشعاب برق

خرید تابلو و سایر تجهیزات مربوطه و کانال کشی

تاسیسات آب رسانی :

خرید انشعاب آب و لوله کشی : 1 سری

تأسیسات سوخت رسانی :

اجرای شبکه گاز : 1 سری ، «ساختمان تولیدی و جنبی»

سیستم گرمایش : 1 عدد

سیستم سرمایش : 1 عدد

سیستم تهویه سوله :

اگزوز فن تهویه هوا : 2 عدد ، «ساختمان تولیدی»

فن تهویه و نصب و راه اندازی : 2 عدد ، «ساختمان جنبی»

سیستم اطفاء حریق و وسایل آتش‌نشانی :

اجرای B.F : 4 عدد ، «ساختمان تولیدی و جنبی»

هوای فشرده :

خرید حمل اجرای شبکه توزیع هوای فشرده : 1 سری ، «ساختمان تولیدی»

تلفن :

خرید و نصب خط تلفن : 2 خط

قطعات یدکی مصرفی : 1 سری

برای ظرفیت تولید سالیانه 1100 تن 

 میزان نیروی انسانی و یوتیلیتی مصرفی کارخانه تولید فنر تخت

✳️ میزان نیروی انسانی و یوتیلیتی مصرفی کارخانه تولید فنر تخت :

میزان آب و انرژی مورد نیاز کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل : 

  • برای ظرفیت تولید سالیانه 1100 تن
  • آب مصرفی : 120000 متر مکعب در سال
  • برق مصرفی : 700000 کیلووات در سال
  • گاز : 29200 متر مکعب در سال
  • گازوئیل : 1500 لیتر در سال 
  • بنزین : 5040 لیتر در سال
  • تلفن و اینترنت پرسرعت

وضعیت اشتغال زایی کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل : 

  • برای ظرفیت تولید سالیانه 1100 تن
  • مهندس تولید : 2 نفر ، «لیسانس»
  • امور مالی و‌ اداری : 1 نفر ، «لیسانس»
  • حسابداری : 1 نفر ، «لیسانس»
  • پشتیبانی : 1 نفر ، «لیسانس»
  • نگهبان : 1 نفر ، «دیپلم»
  • کارگر ماهر : 4 نفر ، «دیپلم»
  • کارگر ساده : 9 نفر ، «سیکل»

جمع : 19 نفر 

زمین و ابنیه کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل

✳️ زمین و ابنیه کارخانه تولید فنر تخت ( فنر شمشی ) اتومبیل : 

زمین و محوطه سازی کارخانه تولید فنر تخت یا فنر برگی اتومبیل :

  • ظرفیت تولید سالیانه 1100 تن
  • زمین : 3000 متر مربع
  • دیوار کشی و حصار کشی محوطه : 550 متر مربع
  • خاک ریزی و تسطیح : 500 متر مکعب
  • پارکینگ ، خیابان و پیاده رو سازی : 300 متر مربع
  • ایجاد فضای سبز و روشنایی محوطه : 250 متر مربع

ساختمان و ابنیه کارخانه تولید فنر تخت اتومبیل :

  • ظرفیت تولید سالیانه 1100 تن
  • سوله سالن تولید و دفاتر فنی تولید : 600 متر مربع
  • انبار مواد اولیه : 250 متر مربع
  • انبار ابزار و قطعات و قالب ها : 100 متر مربع
  • انبار محصول : 120 متر مربع
  • ساختمان اداری و رفاهی : 200 متر مربع
  • ساختمان نگهبانی : 50 متر مربع
  • ساختمان کارگری : 82 متر مربع 

وسایل نقلیه و لوازم اداری کارخانه فنر تخت خودرو

✳️ وسایل نقلیه و لوازم اداری کارخانه فنر تخت خودرو : 

وسائط نقلیه :

  • نیسان وانت : 1 دستگاه

وسایل اداری مورد نیاز کارخانه فنر تخت خودرو : 

  • دستگاه کامل کامپیوتر و متعلقات مربوطه : 2 دستگاه
  • دستگاه چاپگر : 1 دستگاه
  • گوشی تلفن : 5 دستگاه
  • دستگاه فاکس : 1 دستگاه
  • وسائل آبدارخانه (سری کامل) : 1 سری
  • وسائل و مبلمان اداری و رفاهی و رستوران : 1 سری

✔️ نوع ، ضخامت و خواص مکانیکی فولاد به کار رفته در فنر تخت !


 برای ساخت فنر تخت از چه گرید فولادی استفاده میشود؟

✳️ برای ساخت فنر تخت از چه گرید فولادی استفاده میشود؟ 

از شرایط مهم و اصلی انتخاب فولاد در فنرهای تخت ، انتخاب فولادی است که توانایی سختی پذیری خوبی در کل سطح مقطع داشته باشد و ضمناً متضمن تشکیل ساختار مارتنزیت در تمامی سطح مقطع نیز باشد زیرا انتقال ساختار غیر مارتنزیتی در سطح مقطع فنر موجب کاهش عمر خستگی می شود.

لایه های فنر از فولادهای آلیاژی ریز دانه مختلفی ساخته می شوند برخی از فولادهای فنر مورد مصرف در فنرهای تخت شامل : 5150 ، 8660 ، 6150 ، 4161 ، 4068 ، 9260 و B5160 میباشند. در ایالت متحده ، بیشتر فنرهای تخت موجود از فولاد کرم دار نظیر 5160 و B5160 یا معادل H آن ها ساخته می شوند.

اختلاف بین فولاد 5160 و H5160 در این است که فولاد 5160 دارای ترکیب شیمیایی متغیر در دامنه تعریف شده است (در صورتی که سختی پذیری فولاد با تغییر ترکیب شیمیایی تغییر می کند) اما فولاد H5160 که در اصل همان فولاد 5160 است ، دارای سختی پذیری تقریباً ثابتی است (زیرا ترکیب شیمیایی تنظیم شده و نوار سختی پذیری نیز محدود است).

به طور کلی ، برای حصول اطمینان از سختی پذیری دست فنرها با سطح مقطع ضخیم ، از فولادهای فنر آلیاژی تر استفاده می شود. وقتی که یک گرید فولادی مدنظر است (فولاد نوع H) ، توصیه می شود که نمودار نوار سختی پذیری از مراجع مشخص شود. بر طبق تجربه گریدهای فولاد و سطح مقطع متناسب با آن به شرح رو به رو است.

حداکثر ضخامت فولاد برای ساخت فنر تخت :

  • فولاد 5160 : 8.2 میلی متر
  • فولاد H5160 : 15.9 میلی متر
  • فولاد B60H51 : 36.6 میلی متر 

خواص مکانیکی فولاد به کار رفته در تولید فنر تخت یا شمشی

خواص مکانیکی فولاد به کار رفته در تولید فنر تخت یا شمشی : 44444 لللللللل

در فولادها سخت و تمپرشده با شرایط مارتنزیت ، استحکام کششی و تسلیم تقریباً با هم برابر است. انعطاف پذیری ، توسط درصد ازدیاد طول و کاهش سطح مقطع اندازهگیری می شود و با سختی نسبت عکس دارد.

بر اساس تجربه خواص مکانیکی بهینه فنرهای تخت در دامنه سختی 388 تا 461 برینل به دست می آید و برای یک لایه 6 دامنه سختی شامل 388 ، 401 ، 415 ، 429 ، 444 و 461 برینل تعریف می شود (بر اساس قطر اثر ساچمه 3.11 - 3.05 - 3.00 - 2.95 - 2.90 - 2.85 و با نیروی اعمالی 3000 کیلوگرم).

به طور مشخص دست فنرهای تخت معمولاً 4 دامنه سختی را شامل می شوند مانند سختی 415 تا 461 برینل برای ابعاد نازک (5 تا 12.5 میلی متر) و سختی 388 تا 429 برینل برای ابعاد ضخیم (12.5 تا 37.5 میلی متر) این سختی تعریف شده برای دست فنر و بین لایه هاست.

مثلا ،ً دست فنری دارای ضخامت 15 میلی متر را درنظر می گیریم که کل دست فنر چون دارای ضخامت بالا بوده در دامنه سختی 388 تا 429 برینل قرار می گیرد.

سختی یک لایه می تواند یکی از دامنه های 388 تا 401 ، 401 تا 415 ، 415 تا 429 برینل باشد و اگر اختلاف از دامنه های تعریف شده بیشتر شود ، سختی لایه مورد نظر تأیید نخواهد بود (به بیانی دیگر نباید در یک لایه پراکندگی سختی وجود داشته باشد).

پیش تنش 14 مکانیکی

پیش تنش 14 مکانیکی :

نتیجه ، پیش تنظیم / پیش نشاندن ، 15 ساچمه زنی 16 و / یا ساچمه زنی تحت بار 17 در درجه حرارت محیط ، افزایشی قابل توجه در عمر خستگی ، بدون افزایش یا تغییر در ابعاد فنر است.

اعمال روش های پیش تنش در افزایش عمر خستگی نسبت به تغییر مواد مؤثرتر هستند. وقتی که نیرویی به فنر تخت اعمال می شود ، حداکثر تنش خمشی به سطح لایه ها اعمال می شود.

هر لایه فنر ، دارای سطح کششی و سطح مقابل آن فشار بوده و در حالت بدون بار ، سطوحی که مقعر هستند تحت بار این سطوح ، کششی شده و سطوح محدب لایه ها در حالت بدون بار ، حین اعمال بار سطوح فشاری خواهند بود. شکست ناشی از خستگی در لایه ها معمولاً از نزدیک سطوح کششی شروع می شوند.

در نتیجه افزایش نیروهای تنشی به صورت رابطه جبری تنش های باقی مانده نیز افزایش می یابد توسط عملیات های پیش تنش ، تنش های باقی مانده در سطح کششی کاهش یافته و لذا عمر خستگی افزایش می یابد.

پیش تنظیم (مترادف Setting - down , Bulldozing , Cold Setting) باعث ایجاد تنش های فشاری باقی مانده در سطح کششی و تنش های کششی باقی مانده در سطح فشاری توسط اعمال نیرو به لایه ها در حد تسلیم است.

لذا این کار در عمر خستگی مؤثر بوده و اثر اولیه آن کاهش فرونشینی (افت بار) در حین کار فنر است پیش تنظیم معمولاً بر روی فنر مونتاژ شده صورت می پذیرد.

ساچمه زنی ، یعنی کاهش تنش های باقی مانده فشاری از روی سطح کششی لایه فنر توسط پاشش ساچمه با سرعت بالا می باشد. ساچمه از نوع کات وایر 18 در اندازه های - CW 23 تا - CW 41 و ساچمه فولادی ریختگی ، در اندازه های - S 230 تا - S 390 معمولاً بدین منظور به کار می روند. شدت ساچمه زنی را با عدد نوار آلمن (بدون بعد) مشخص می کنند.

شدت ساچمه زنی اعمالی بر فنرهای سبک و متوسط ، معمولاً بین 10-A20A از گیج نوار آلمن و در فنرهای سنگین این شدت معمولاً برابر با 6-C14C از گیج نوار آلمن است. پوشش هر دو گروه فنر (فنرهای سبک و سنگین) حداقل 90 درصد است.

ساچمه زنی تحت بار ، به منظور کاهش بیشتر تنش های فشاری باقی مانده نسبت به ساچمه زنی معمولی (بدون بار) در فنر می باشد. ساچمه زنی تحت بار به این صورت است که فنر تحت باری که درحین کار در آن جهت بارگذاری می شود قرار گرفته و سپس ساچمه زنی می شود.

قوس فنر تخت با عمل مکانیکی پیش تنش تغییر می کند ، میزان تغییرات ناشی از ساچمه زنی و پیش تنظیم می تواند توسط به کار گیری فرمول ها محاسبه شود. 

کیفیت سطح و پوشش های محافظ فنر تخت

کیفیت سطح و پوشش های محافظ فنر تخت : 

کیفیت سطحی چگونگی شرایط سطح لایه های فنر پس از شکل دهی و عملیات حرارتی و قبل از هر گونه عملیات پوشش (رنگ) می باشد.

معمولاً منظور از کیفیت سطحی لایه های فنر تخت مورد استفاده در خودرو پس از عملیات حرارتی یا پس از ساچمه زنی می باشد.

پس از عملیات حرارتی ن هایی یک لایه اکسیدی به هم فشرده (یکپارچه) ناشی از عملیات کوئنچ و برگشت بر روی سطح ایجاد می شود که رنگ ظاهری آن آبی یا آبی - مشکی است. سطح لایه فنر ساچمه زنی شده نیز با رنگ مات آن مشخص می شود زیرا ساچمه زنی لایه ، سطح اکسیدی آبی یا آبی - مشکی را از روی لایه از بین می برد.

منظور از پوشش حفاظتی ، مواد اضافه شده به سطح هر تک لایه یا سطوح بیرونی دست فنر مونتاژ شده است.

اولین هدف از پوشش جلوگیری از خوردگی در برابر عوامل محیطی و درحین انبارش فنرها است. سطوح بیرونی که پوشش داده می شوند ، باید عاری از پوسته و آلودگی باشند.

سطوح ساچمه خورده به محض این که ساچمه زنی شد برای جلوگیری از ایجاد هرگونه خوردگی ، پوشش داده می شوند. بسته بندی فنرهایی که پوشش داده شده ، مهم است زیرا اگر پوشش سطح محافظت نشود یا در معرض ضربه قرار بگیرد احتمال خوردگی موضعی و کاهش عمر خستگی فنر می باشد.

قبل از پوشش ، سطح فنر از گریس ، روغن ، رنگ یا پلاستیک برطرف می شود زیرا وجود این موارد در عمر خستگی فنر تأثیر می گذارد. ضخامت و میزان چسبندگی پوشش از مواردی می باشد که با توجه به نوع مواد کاربردی به منظور محافظت در برابر خوردگی و اطمینان از انجام کامل و کافی زنگ زدگی تعریف می شود.  

مقایسه فنرهای تخت با فنرلول و سایر انواع فنر خودرو !

✳️ مقایسه فنرهای تخت با فنرلول و سایر انواع فنر خودرو ! 

از فنرهای تخت همانند سایر فنرها ، برای جذب و ذخیره انرژی و سپس رهاسازی آن استفاده می شود. طی این چرخه ، تنش در فنرها نباید از حداکثر حد بحرانی فراتر رود زیرا زمینه ساز افت (ارتفاع) و شکست نابه هنگام فنر خواهد شد.

گفتنی است که در فنرهای تخت در مقایسه با فنرهای لول ، میزان انرژی ذخیره شده در فنر ، به ازای جرم آن کمتر است. با این حال از این نوع فنرها به طوری گسترده در صنعت خودرو استفاده می شود زیرا این نوع فنرها می توانند به عنوان بخشی از بدنه نیز ایفای نقش کنند.

برای فنرهای با تنش حداکثر Mpa 1100 انرژی مندرج در لیست زیر می تواند در بخش فعال فنر ذخیره شود. باید توجه شود که بخش هایی نظیر : چشمی ، نگهدارنده و غیره ، بخش های غیر فعال بوده و در صورت محاسبه آن ها ، میزان انرژی ذخیره شده در فنر به ازای جرم آن ، کمتر خواهد بود.

به عنوان مقایسه ، انرژی ذخیره شده در حلقه های فعال فنر لول با سطح مقطع گرد (میلگرد) به میزان J/Kg 510 در Mpa 1100 و برای یک میل پیچش با سطح مقطع گرد J/Kg 390 در Mpa 965 است.

این مقایسه نشان می دهد که فنرهای تخت ، جرم (وزن) بیشتری نسبت به سایر انواع فنرها خواهند داشت. البته ، به رغم وجود این مسئله ، واجد مزایایی نظیر نصب ساده ، قابلیت اتصالی رابط چرخ یا اکسل و شاسی خودرو و در نتیجه اتاق بوده و به علت برخورداری از توجیه اقتصادی ، طراحی و ساخته می شوند.

انرژی ذخیره شده در دست فنرها :

  • 1-F تک لایه : J/Kg 43
  • 1-F چند لایه ، تمامی لایه ها با طول کامل : J/Kg 43
  • 2-F چند لایه ، طول لایه های زیرین تدریجی کوتاه تر : J/K
  • g 95
  • 2-T تک لایه : J/Kg 106
  • 1-T تک لایه : J/Kg 109
  • 2-P تک لایه : J/Kg 122
  • 4-P تک لایه : J/Kg 123 

 ویژگی های فنرهای تخت ( فنر برگی ) سیستم تعلیق خودرو

✳️ ویژگی های فنرهای تخت ( فنر برگی ) سیستم تعلیق خودرو : 

فنرهای تخت ، غالباً در سیستم تعلیق خودروها به کار می روند. نرخ فنر 8 و جا به جایی استاتیک 9 از مشخصه های مهم و مؤثر سیستم تعلیق هستند.

نرخ یک فنر به صورت تغییر بار در واحد جا به جایی تعریف می شود (=نرخ فنر). این پارامتر در تمامی نقاط فنر ، یکسان نبوده و در فنرهای نصب شده (مونتاژ شده) و نصب نشده ، متفاوت است.

جا به جایی استاتیک یک فنر برابر است با بار استاتیک 10 تقسیم بر نرخ فنر در حالت بار استاتیک (=جا به جایی استاتیک).

جا به جایی استاتیک ، تعیین کننده سفتی سیستم تعلیق خودرو است. در بیشتر موارد ، جا به جایی استاتیک با جا به جایی واقعی فنر که بین بار صفر و بار استاتیک است ، تفاوت دارد. این اختلاف ناشی از تأثیر قوس فنر و اثر گوشواره فنر است.

در سیستم تعلیق یک رانش نرم 11 معمولاً نیازمند یک جا به جایی استاتیک زیادی است. البته محدودیت های زیر وجود دارد : فنر با انعطاف بیشتر ، جا به جایی کلی بیشتر و وزن بالاتری دارد.

در بیشتر کاربردها ، فنر با انعطاف بیشتر ، درصورت نداشتن ضربه گیر لاستیکی ، سبب ضربه زدن های شدید شده یا خیز فنری 12 بیشتری لازم خواهد داشت (خیز فنر عبارت است از مقدار جا به جایی بین نقطه بار طراحی تا نقطه بار حداکثر).

فنر با انعطاف بیشتر ، تغییرات ارتفاع خودرو ناشی از تغییرات بار (به علت نوسانات جاده) بیشتر است.

ضمناً جا به جایی استاتیک به کار رفته ، به خیز فنر قابل استفاده نیز بستگی دارد. بنابراین جا به جایی استاتیک مجاز بستگی به سایز خودرو دارد زیرا مسائلی نظیر ترمزگرفتن ، شتاب گرفتن ، پیچیدن و غیره در انتخاب آن مؤثرند.

لیست زیر براساس انواع خودروها ، جا به جایی استاتیک و خیز فنر را در حالت کلی نشان می دهد. این مقادیر تقریبی بوده و اصولاً فقط در طراحی سیستم تعلیق های رایج / معمولی به کار می رود.

جا به جایی استاتیک و خیز فنر دست فنر انواع خودروها :

  • خودرو های سواری در بار : «جا به‌جایی استاتیک : mm 200 - 100» ، «خیز فنر : mm 125 - 75»
  • تراکتور های اتاق دار در بار : «جا به‌جایی استاتیک : mm 200 - 100» ، «خیز فنر : mm 125 - 50»
  • کامیون ها در بزرگراه : «جا به‌جایی استاتیک : mm 200 - 75» ، «خیز فنر : mm 125 - 75»
  • کامیون ها در جاده : «جا به‌جایی استاتیک : mm 175 - 25» ، «خیز فنر : mm 125 - 50»

✍️ جهت تهیه مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید فنر تخت یا فنر شمشی ( برگی ) خودرو ، با اطلاعات کاملا به روز با فرمت Word و PDF و با گزارشگیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ جواز تاسیس یا وام و تسهیلات بانکی ،با ما تماس بگیرید


📚 دانلود فایل های طرح توجیهی تیپ تولید فنر تخت یا فنر شمشی ( برگی ) خودرو


✍️ توجه : کلیه ی طرح های تیپ یا آماده ، صرفا کاربرد مطالعاتی و تحقیقاتی داشته و جهت اخذ مجوز و یا تسهیلات و وام بانکی مناسب نمیباشند . جهت تهیه طرح توجیهی با کاربرد اجرایی و بانکی با ما تماس بگیرید.

فايل‌ها:
rar* طرح توجیهی و مطالعات بازار تولید فنر مارپیچ یا فنر لول 34 صفحه سال 1400 (ویژه- برای اشتراک شش ماه و یکساله )
تاريخجمعه, 09 مهر 1400 23:17
حجم فايل 1.05 MB
دانلود 0

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

zipطرح توجیهی تولید کمک فنر 89 صفحه داغ
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخچهارشنبه, 17 آبان 1396 00:55
حجم فايل 1.13 MB
دانلود 126

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

zipطرح توجیهی تولید ﻓﻨﺮ ﺗﺨﺖ اﺗﻮمبیل 96 صفحه داغ
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخچهارشنبه, 17 آبان 1396 10:54
حجم فايل 1.14 MB
دانلود 109

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

zipطرح توجیهی تولید ﻓﻨﺮﻫﺎي ﺗﺨﺖ و ﻣﺎرﭘﻴﭻ 33 صفحه
نويسنده;امیر حبیبی
تاريخچهارشنبه, 17 آبان 1396 10:56
حجم فايل 356.95 KB
دانلود 70

برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.


کسب و کارهای پر طرفدار

صنایع خودرو

© 2024 کلیه حقوق این وبسایت محفوظ میباشد.
Articles
Categories